عبدالله ابوغبیش: منطقه خاورمیانه در شرایط کنونی شاهد رخدادها و تحولات پیچیده ای است که هرکدام نیازمند بحث و بررسی‌ها و واکاوی های فراوان است تا بتوان این تحولات را به گونه‌ای مشارکتی و از طریق همکاری همه جانبه کشورهای منطقه حل کرد.

رایزنی ها و تعاملات مستمر میان کشورها می تواند این زمینه را فراهم آورد. به همین منظور با حیدر طه معاون سردبیر روزنامه اخبار العرب امارات مصاحبه‌ای انجام داده‌ایم که در زیر می‌خوانید.

  • چه اتفاقی باید بیفتد تا واکنش های جهان اسلام در قبال تعدی اسراییل به فلسطینیان به گونه ای ارتقا یابد که تاثیر گذار باشد.

بی تردید باید یک موضع آشکار و قوی و محکم در قبال اقدامات فرسایشی و مستمر اسراییل علیه ملت فلسطین اتخاذ شود و در درجه بعد می باید از طریق دعوت کشورهای عربی و اسلامی به اتخاذ موضعی آشکار و مشخص درقبال این رویدادها، مانع این حملات شد.

در ثانی، می باید که بر حکومت خودگردان فلسطین و دولت حماس یعنی دو جنبش فتح و حماس فشار آورد تا به برنامه ای حداقلی یا حداکثری برای تعامل در خصوص مسائل عدیده فلسطین هم در شرایط کنونی و هم در شرایطی که ممکن است پیش روی قرار گیرد، پایبند شوند.

بعد از این هم می باید کنفرانسی عربی - اسلامی و فراگیری برای تعیین و تعریف چارچوب ها و رووس کار و برنامه ها برگزار شود تا از گذر آن بر مراکز بین المللی فعال اعمال فشار شود تا دولت مستقل فلسطین با مرزهایی مطابق با حقوق ملت فلسطین شکل گیرد.

  •  بسیاری از کشورهای عربی و به طور مشخص کشورهای حوزه خلیج فارس مخالف هرگونه تلاش برای منزوی کردن ایران به بهانه پرونده هسته ای این کشور هستند. این اتفاق غیر قابل انکار در منطقه تنها یک نمونه و مصداق برای اثبات ظهور یک واقعیت نو است، اینکه به دور از اختلافات روتین و معمول و حتی نخ‌نما در مسائل دیپلماتیک، کشورهای منطقه در حال حاضر با جدیت در پی نوعی افزایش و گسترش مشترکات و مواضع واحد هستند. نظر شما چیست؟

بسیار طبیعی است که کشورها برای حفظ ثبات و امنیت منطقه سعی در گسترش روابط و وحدت بخشیدن به مواضع خود باشند و این چیزی است که ما هم به دنبال آن هستیم.

 و از آنجا که منطقه خاورمیانه سرشار از رویدادهای سیاسی است، اصولا کشورها سیاست های استراتژیک خود را بنا بر مصالح و خطرات تعریف می کند.

مایلم در خصوص نمونه‌ای که عنوان کردید توضیح بدهم، با توجه به اینکه پرونده هسته ای ایران همچنان مفتوح است، می باید به این معادله مطرح نگریست که به دلیل برخورداری اسراییل از سلاح هسته ای ، منطقه با نوعی نگرانی پایدار مواجه است و بنا بر تجربه نظریه سپر هسته ای که طی جنگ سرد موفق عمل کرد.

 می باید نوعی از توازن در منطقه ایجاد شود تا یک طرف در منطقه تمامی عناصر قدرت را در اختیار نداشته باشد و طرف دیگر از چنین چیزی برخوردار نباشند و از این رو، جهان عرب و مسلمانان، خواستار برگزاری کنفرانسی بین المللی به منظور خلع سلاح کشورهای منطقه و از جمله اسراییل شدند تا صلح و امنیت منطقه ای برقرار شود.

 اگر این امر محقق شود، هیچ مشکلی نیست که هر کشوری دارای فناوری هسته ای باشد اما اگر چنین چیزی اتفاق نیفتد، گستره برای هر کشوری در منطقه باز است تا دارای سلاحی مشابه باشد تا توازن قوا حفظ شود و این همان اجرای اصل سپر هسته ای است.

  • آیا کشورهای منطقه ای به این بلوغ از دیپلماسی رسیده اند تا میان مصالح منطقه ای و مصالح بین المللی خود  پیوند و ارتباط ایجاد کنند؟

اگر به کشورهای منطقه اجازه داده شود تا آزادانه سیاست های داخلی و ملی و منطقه ای خود را ترسیم کنند، طبیعی خواهد بود که تلاشهای دیپلماتیک و روابط منطقه ای به بالاترین حد به منظور تحقق مصالح مشترک میان کشورهای منطقه افزایش یابد و بدین ترتیب زمینه ای قوی برای تعامل با جهان بر پایه روابط اقتصادی و تجاری و بین المللی فراهم می شود تا مصالح ملتهای منطقه و جهان تحقق یابد.

  • پیوند و تلفیق میان مصالح منطقه ای و بین المللی از طریق ایده های منطقه ای ایجاد می شود. یکی از این ایده ها تشکیل کنسرسیوم هسته ای است. نظر شما در این باره چیست؟

از لحاظ ایده، به نظر من ایده خوبی است. ضمن اینکه این ایده می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد مصالح مشترک برای انتخاب یک انرژی جایگزین در آینده باشد اما شرایط کنونی منطقه پرسش‌ها، تشکیک‌ها ونگرانی‌های زیادی را درباره برنامه های هسته‌ای صلح آمیز و غیر صلح آمیز مطرح می کند.

هرچند که تهران بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود تاکید می‌کند، اما اصلی این است که دیگر کشورهای جهان چه؟ خاصه اینکه بسیاری از کشورهای غربی در این مسئله تشکیک می کنند.

حال که این تشکیک درباره یک برنامه هسته ای صلح آمیز وجود داد، بی تردید درباره این برنامه هسته ای منطقه ای نیز نگرانی مطرح خواهد بود. خاصه اینکه اسراییل که روابطش با آمریکا شناخته شده است، این ایده را به طور کلی و جزیی رد خواهد کرد.

از این رو، شاید توازن قوا و روابط بین الملل بتواند در حال حاضر به تحقق چنین ایده ای یاری کند اما تا محقق شدن زمینه بروز و ظهور این ایده، به نظر من، برای ایجاد پایگاه و زمینه‌ای برای همکاری میان کشورهای منطقه با هدف تحقق دستاوردهای صلح آمیز هسته‌ای که مطابق با مصالح منطقه ای و منشور سازمان ملل و تعهدات جهانی باشد؛ عنصر زمان تعیین کننده خواهد بود.

همشهری امارات

کد خبر 46155

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز